۱۴۰۲ مهر ۱۴, جمعه

توضیحات کامل کمیته‌ی صلح نوبل باعنوان چرا نرگس محمدی؟

متن کامل بیانیه‌ی کمیته‌ی صلح نوبل

بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته: کمیتۀ نوبل نروژ تصمیم گرفت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ را به نرگس محمدی به دلیل مبارزه با سرکوب زنان در ایران و مبارزه برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه اهدا کند.

مبارزۀ شجاعانه او با هزینه‌های شخصی بسیار زیادی همراه بوده است. رژیم درمجموع ۱۳ بار او را دستگير وپنج بار مجرم شناخته ومجموعاً به ۳۱ سال زندان و۱۵۴ ضربه شلاق محكوم كرده است. من صحبت درحالی می‌کنم که خانم محمدی همچنان در زندان است.

درسپتامبر ۲۰۲۲ یک زن جوان کرد به نام مهسا ژینا امینی درحالی‌که در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی بود کشته شد. قتل او به بزرگ‌ترین تظاهرات سیاسی علیه حکومت دینی ایران از زمان روی کار آمدن این رژیم در سال ۱۹۷۹ منجر شد.

تحت شعار «زن زندگی آزادی» صدها هزار ایرانی درتظاهرات مسالمت‌آمیز علیه خشونت و ظلم مقامات بر زنان شرکت کردند. رژیم به شدت اعتراضات را سرکوب کرد: بیش از ۵۰۰ تظاهرکننده کشته شدند. هزاران نفر مجروح شدند، از جمله تعداد زیادی که با شلیک گلوله‌های پلاستیکی توسط پلیس نابینا شدند. دست کم بیست‌هزار نفر دستگیر و در بازداشت رژیم قرار گرفتند.

#زن_زندگى_آزادى شعاری که مردم در تظاهرات انتخاب کردند، به درستی بیانگر فداکاری و کار نرگس محمدی است.

«زن»؛ او برای زنان علیه تبعیض و ستم سیستماتیک مبارزه می‌کند.

«زندگی»؛ او از مبارزه زنان برای حق داشتن زندگی کامل و شرافتمندانه حمایت می‌کند. این مبارزه در سراسر ایران با آزار و اذیت، زندان، شکنجه و حتی مرگ مواجه شده است.

«آزادی»؛ او برای آزادی بیان وحق استقلال، وعلیه قوانینی که زنان را ملزم می‌کند، دورازدید باشند و بدن خود را بپوشانند، مبارزه می‌کند. درخواست آزادی، که توسط معترضان ابراز شده، نه تنها مربوط به زنان، بلکه درباره همه جمعیت است.

در دهه نود میلادی، نرگس محمدی به عنوان یک دانشجوی جوان فیزیک، از پیش خود را به عنوان مدافع برابری و حقوق زنان متمایز کرده بود. او پس از پایان تحصیلات خود به عنوان مهندس و همچنین مقاله‌نویس در روزنامه‌های اصلاح‌طلب مشغول به کار شد.

او درسال ۲۰۰۳ مشغول همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر درتهران شد، سازمانی که توسط شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل تأسیس شده بود.

درسال ۲۰۱۱ خانم محمدی برای اولین بار به دلیل تلاش برای کمک به فعالان زندانی وخانواده‌های آنها به چندین سال زندان محکوم شد.

دوسال بعد، پس از آزادی با وثیقه، خانم محمدی خود را در کمپینی علیه استفاده از مجازات اعدام غوطه‌ور کرد. ایران از دیرباز جزو کشورهایی بوده است که سالانه بیشترین میزان آمار اعدام در جهان را دارد. تنها از ژانویه ۲۰۲۲، بیش از ۸۶۰ زندانی در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

فعالیت او علیه مجازات اعدام منجر به دستگیری مجدد خانم محمدی در سال ۲۰۱۵ و حبس بیشتر پشت دیوارها شد. پس از بازگشت به زندان، او شروع به مخالفت با استفاده سیستماتیک رژیم از شکنجه و خشونت جنسی علیه زندانیان سیاسی، به‌ویژه زنان، کرد که در زندان‌های ایران انجام می‌شود.

سال گذشته زندانیان سیاسی در زندان مخوف اوین تهران از موج اعتراضات آگاه شدند. بار دیگر خانم محمدی رهبری را بر عهده گرفت. او از زندان حمایت خود را از تظاهرکنندگان اعلام کرد و اقدامات همبستگی را با هم‌بندی‌های خود ترتیب داد. مقامات زندان با تحمیل شرایط سخت‌تر پاسخ دادند.

خانم محمدی از دریافت تماس و ملاقات منع شد. با این حال، او موفق شد مقاله‌ای را به بیرون بفرستد که نیویورک‌تایمز در اولین سالگرد کشته شدن مهسا امینی آن را منتشر کرد.

پیام این بود: «هرچه بیشتر ما را زندانی کنند، قوی‌تر می‌شویم.» خانم محمدی در اسارات نیز تلاش کرده است تا اعتراضات فروکش نکند.

نرگس محمدی یک زن، مدافع حقوق بشر و مبارز آزادی است. با اعطای جایزه صلح نوبل امسال، کمیته نروژی نوبل مایل است ازمبارزه شجاعانه او برای حقوق بشر، آزادی و دموکراسی درایران تقدیر کند.

جایزه صلح امسال همچنین تلاش صدها هزار نفر را ارج می‌نهد که درسال گذشته علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز وسرکوب حکومت دینی علیه زنان تظاهرات کردند. تنها با پذیرش حقوق برابر برای همه، جهان می‌تواند به برادری بین ملت‌ها دست یابد که آلفرد نوبل به دنبال ترویج آن بود.

. (https://telegra.ph/file/1343160c38f447067b15b.jpg)

اعطای جایزه به نرگس محمدی از سنت دیرینه‌ای پیروی می‌کند که درآن کمیته نوبل نروژ جایزه صلح را به کسانی اعطا کرده است که برای پیشبرد عدالت اجتماعی، حقوق بشر ودموکراسی تلاش می‌کنند. این‌ها پیش‌شرط‌های مهمی برای صلح پایدار هستند.

از کانال: خوابگرد  https://t.me/+hTyLc8G_mj1mN2Q0   

==========           

نوبل صلح نرگس محمدی؛ دبیرکل سازمان ملل و روسای جمهوری آمریکا و فرانسه از این جایزه استقبال کردند

 

اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی با استقبال گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد و از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، این جایزه را خانم محمدی تبریک گفتند.

جمهوری اسلامی ایران، اهدای این جایزه به خانم محمدی را محکوم کرده است و او را متهمی خوانده که قانون را زیرپا گذاشته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، اهدای این جایزه به نرگس محمدی را «یادآوری مهمی» توصیف کرد درباره این موضوع که مساله حقوق زنان در ایران و نقاط دیگر جهان، همچنان به عقب رانده شده است.

آنتونیو گوترش همچنین این جایزه را «ادای احترامی» به تمامی زنانی توصیف کرد که برای حقوق خود مبارزه می‌کنند و سلامت و آزادی خود را در این راه به خطر انداخته‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای، «تعهد خانم محمدی برای ساخت آینده‌ای برای زنان و همه مردم ایران» را الهام‌بخش همه کسانی توصیف کرد که درسراسر جهان برای حقوق بشر و شان ومنزلت انسانی‌شان مبارزه می‌کنند.

آقای بایدن از حکومت ایران درخواست کرد که نرگس محمدی و «تمامی کسانی را که برای برابری تلاش می‌کنند و هم‌اکنون محبوس هستند» آزاد کند.

دربیانیه رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به گزارش‌ها درباره وضعیت سلامت آرمیتا گراوند نیز اشاره شده است که به نوشته آقای بایدن، به دلیل نداشتن روسری با برخورد خشن نیروی انتظامی روبه‌رو شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه (که همسر و فرزندان نرگس محمدی در آن‌جا زندگی می‌کنند)، مبارزه خانم محمدی را در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، ستوده است.

آقای مکرون در این پست نوشته است که مبارزه خانم محمدی علیه سرکوب زنان در ایران، «ضروری و جهانشمول» است.

به گزارش بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی که در محل زندگی تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی حضور داشت، در زمان حضور او آقای مکرون تلفنی با آقای رحمانی تماس گرفت و اهدای این جایزه را تبریک گفت.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز با انتشار پست‌هایی به زبان‌های فارسی و کردی، در واکنش به این خبر نوشت: «اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی و به‌این واسطه، به زنان ایران، نشان از قدرت زنان برای آزادی ا‌ست. صدای شجاعانه‌ نرگس محمدی حبس‌شدنی نیست. آینده‌ ایران، زنان ایران هستند.»

این دومین بار در تاریخ است که یکی از شهروندان ایران به جایزه معتبر صلح نوبل دست پیدا می‌کند. این جایزه پیشتر به شیرین عبادی اهدا شده بود که از همکاران نرگس محمدی است.

نرگس محمدی یکی از مخالفان سرشناس نظام «جمهوری اسلامی» در ایران است و معتقد است که موجودیت این نظام باید به همه‌پرسی گذاشته شود.

خبر اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی با سانسور گسترده رسانه‌های داخل کشور همراه شد.

نرگس محمدی در حال حاضر در زندان اوین در ایران زندانی است اما از داخل زندان هم دست از تلاشش برای حقوق بشر و دموکراسی برنداشته است.

طنین «زن، زندگی، آزادی» در نروژ

بریت ریس اندرسون، رئیس هیات نروژی کمیته نوبل صلح دراسلو گفت این جایزه به نرگس محمدی به خاطر مبارزه با ظلمی که بر زنان ایران می‌رود، مبارزه برای ارتقای حقوق بشر و دستیابی همه به آزادی اهدا می‌شود.

او گفت که «مبارزه شجاعانه» نرگس محمدی با هزینه‌های شخصی بسیار زیادی همراه بوده است. حکومت او را در مجموع ۱۳ بار بازداشت و ۵ بار مجرم شناخته است و در مجموع ۳۱ سال زندان و به ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

رئیس هیات نروژی کمیته نوبل صلح در اسلو به اعتراضات سال گذشته در ایران که در پی کشته شدن مهسا(ژینا) امینی در زمان بازداشت بوسیله گشت ارشاد به راه افتاد، اشاره کرد و گفت:‌ «با شعار «زن ، زندگی، آزادی» صدها هزار ایرانی در تظاهرات مسالمت آمیز علیه خشونت و ظلم مقامات بر زنان شرکت کردند.»

او با اشاره به سرکوب معترضان افزود: «بیش از ۵۰۰ تظاهرکننده کشته شدند. هزاران نفر مجروح شدند از جمله تعداد زیادی که با شلیک گلوله‌های پلاستیکی ماموران پلیس نابینا شدند. دستکم ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند.»

بریت ریس اندرسن، رئیس کمیته نوبل در اسلو گفت: «شعار اعتراضات در ایران «زن، زندگی، آزادی» به درستی بیانگر از خودگذشتگی و فعالیت نرگس محمدی است.»

«زن: او برای زنان و علیه تبعیض و ظلم سیستماتیک به زنان مبارزه می‌کند.

زندگی. او از مبارزه زنان برای حق داشتن یک زندگی با عزت و احترام حمایت می‌کند. زنان در این مبارزه که در سراسر ایران جریان دارد با آزار و اذیت، زندان و شکنجه و حتی مرگ روبه رو شدند.

آزادی. او برای آزادی بیان و حق استقلال زنان و علیه قوانینی که زنان را ملزم به پوشاندن بدن خود می‌کند مبارزه میکند. درخواست آزادی که توسط معترضان مطرح شده فقط در مورد زنان نبوده بلکه این خواسته کل مردم است.»

رئیس هیات نروژی کمیته نوبل صلح در اسلو در پایان سخنانش در پاسخ به سوالی گفت که پیام این اقدام نوبل صلح به حکومت جمهوری اسلامی ایران این است که به صدای مردمش گوش دهند.

«جامعه پایدار، جامعه مدنی نیاز به احترام به حقوق همه تک تک مردم دارد.»

خانم ریس اندرسون در پایان ابراز امیدواری کرد که «مقامات ایرانی تصمیم درستی بگیرند» و نرگس محمدی آزاد شود تا بتواند در مراسم دریافت جایزه خود که چند ماه دیگر برگزار می‌شود شرکت کند.

https://www.bbc.com/persian/articles/cx0eyzj24ego

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر