۱۴۰۲ آذر ۲۱, سه‌شنبه

ده10دسامبر سالگرد تصویب اعلامیه جهانی HRدر مجمع عمومی UNس.ملل

پیمان همکاری روز جهانی حقوق بشر را پاس می‌دارد

سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، هرساله در دهم دسامبر با عنوان “روز جهانی حقوق بشر” برگزار می‌شود، روزی که درآن مجمع عمومی سازمان ملل متحد درسال ۱۹۴۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد. این بیانیه بعد از تجربه بزرگترین جنگ تاریخ بشر، جنگ دوم جهانی  برای اولین بار حقوق جهانشمولی را برای انسان، فارغ از رنگ و جنسیت و نژاد و مذهب او تعریف کرد که در مرکز آن  برخورداری از حق حیات، آزادی، امنیت و رفاه قرار دارد.

در کشور ما بنیادگرایان اسلامی از همان فردای بعد از پیروزی انقلاب، استقرار حکومت جمهوری اسلامی را با برپا کردن دار بر بالای مدرسه رفاه ، اعدام و  خشونت و نقض حقوق بشر آغاز کردند. آیت الله خمینی با تاسیس دادگاه انقلاب از همان اسفند ۱۳۵۷، با صدور احکام شرعی کشتار  بهاییان، وابستگان به حکومت سابق و مخالفین سیاسی خودش را آغاز و تا زمان مرگش ادامه داد. خاوران وهزاران خانواده داغدار درپایان این دهه وحشتناک آرشیو وسند جنایت نظام اسلامی علیه بشریت‌اند.

جانشین او علی خامنه ای و تمام دیگر دست اندرکاران حکومت نیز همان رویه را در مقابل دانشجویان، نویسندگان، وکلا، روزنامه نگاران وهمه کنشگران و تلاشگران حقوق بشر ادامه دادند و بطور آشکار مخالفت خودشان را با اعلامیه جهانی حقوق بشر بعنوان حقوق بشر غربی اعلام و در مقابل همواره از “حقوق بشر اسلامی” دفاع کرده اند. ولی فقیه بر اساس احکام شرع برگرفته از قران، و شریعت شیعی تمام حقوق بنیادین شهروند ایرانی را در طول این چهل و چهار سال زیر پا گذاشته است.

سنگسار، قصاص، شکنجه، اعدام های فراقضایی، نبود دادرسی عادلانه، بازداشت و زندانی کردن افراد بدون اثبات جرم، از بین بردن آزادیهای فردی، دخالت دستگاه امنیتی در تمام روندهای قضایی کشور، سناریو سازی، اعتراف گیری با شکنجه، تاسیس نهادهای غیر قانونی و آتش به اختیار برای سرکوب شهروندان و اذیت و آزار و توهین به زنان ایران برای رعایت پوشش اجباری و تجاوز به آنها در زندانها و ....کارنامه  بی انتهای سیاه حقوق بشر اسلامی هستند. سازمانها و نهادهای حقوق بشری برای بی توجهی جمهوری به حقوق بنیادین انسان در تمام این سالها آن را بعنوان ناقض حقوق بشر محکوم کرده اند.

در مقابل این خشونت بی رویه حکومت اسلامی، مقاومت قهرمانانه زنان و جوانان و شهروندان آگاه ایرانی و دفاع آنان از حقوق بشر از کارنامه فوق درخشانی برخوردار است که مورد حمایت و احترام جامعه جهانی است.اعطای جایزه “ساخاروف برای آزادی اندیشه” به مهسا-ژینا امینی و جایزه “صلح نوبل” به نرگس محمدی در سال جاری روایت پیکار جانانه شهروندان ایرانی علیه حکومت اسلامی و نشانه به رسمیت شناختن این مقاومت از طرف جامعه جهانی است.

به رسمیت شناختن اعلامیه جهانی حقوق بشر، تعهد به آن و دفاع از تمام اصول و کنوانسیون های الحاقی به  این اعلامیه وظیفه تمام نیروهای سکولار دموکراتی است که قصد ساختن ایران آینده را دارند.

پیمان همکاری درمقابل همه مدافعان حقوق بشر و بویژه بانوان ایران سر تعظیم فرود می‌آورد و بر نقش حیاتی این مبارزه سخت در گذار به دموکراسی تاکید می کند.

پیمان همکاری با گرامیداشت «روز حقوق بشر» در دهم دسامبر، از همه کنشگران و فعالان میدانی داخل و خارج از کشور دعوت می‌کند که در جهت تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انسانی- اجتماعی “اعلامیه حقوق بشر” در جامعه ایران، دست همکاری و همیاری به یکدیگر دهند و در راستای یک مبارزه فراگیر و پیوسته برای عبور کامل از نظام جمهوری اسلامی تلاش‌های خود را هماهنگ سازند.

پاینده باد ایرانی آزاد و دموکراتیک
۱۰ دسامبر ۲۰۲۳

سازمان‌های عضو پیمان همکاری https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/111618/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر