۱۴۰۳ تیر ۲۴, یکشنبه

بیانیه جمعیت حقوق بشرآذربایجان ـ ارک

درباره انتخاب خانم مای ساتو بعنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درمورد حقوق بشر در ایران

۲۳ تیر ۱۴۰۳

روز ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۴ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خانم « مای ساتو » حقوقدان و جرم شناس برجسته ژاپنی را بعنوان هفتمین گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر درایران انتخاب کرد.

خانم ساتو در میان یازده کاندیدا برای این مسئولیت بهترین تشخیص داده شد. ایشان از اول ماه اوت با پایان یافتن ماموریت پروفسور جاوید رحمان، رسما شروع بکار خواهد کرد.

خانم ساتو قبلا در دانشگاههای انگلستان و آمریکا تدریس کرده و هم اکنون مشغول تدریس در استرالیا می باشد. وی کتاب معتبری نیز در باره حکم اعدام در ژاپن تالیف کرده است و در میان مدافعان حقوق بشر و مخالفان  اعدام در دنیا شهرت بسزائی دارد.

جمعیت حقوق بشر ارک ضمن قدردانی از خدمات جاوید رحمان، انتخاب خانم مای ساتو را تبریک می گوید و در کار پرسترگی که بعهده می گیرد، صمیمانه برای ایشان آرزوی موفقیت دارد. جمعیت ارک همچنان که در ۱۵ سال گذشته با گزارشگران ویژه همکاری نزدیک داشته با خانم ساتو نیز همکاری خواهد کرد.

ماموریت خانم مای ساتو که درباره اعدام های حکومتی در ایران نیز تحقیقاتی دارد با انتخاب رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران همزمان شده است. قربانیان نقض حقوق بشر در ایران که خواهان دیدار با نماینده حقوق بشرسازمان ملل متحد هستند باید از رئیس جمهور ایران بخواهند که به نماینده سازمان ملل متحد اجازه مسافرت به ایران را بدهد.

شش گزارشگر ویژه قبلی به غیر از گالیندو پل که در دوره ریاست جمهوری  محمد خاتمی اجازه مسافرت به ایران گرفت، بقیه گزارشگران علیرغم درخواست های مکرر برای مسافرت به ایران برای دیدار با قربانیان نقض حقوق بشر در ایران و بازدید از زندان های جمهوری اسلامی ایران، هرگز اجازه مسافرت به ایران را دریافت نکرده اند و همواره ازطرف نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در ژنو متهم به سیاسی کاری و همکاری با مخالفان جمهوری اسلامی ایران شده اند.

جمعیت حقوق بشر آذربایجان ـ ارک  ضمن خوش آمدگویی به خانم مای ساتو از ایشان می خواهد که:

ـ  رسیدگی به نقض حقوق بشر و تبعیضات اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به اقلیت های ملی که اکثریت جمعیت ایران را تشکیل می دهند، در اولویت تحقیقات خانم ساتو باشد، زیرا اکثریت قریب به اتفاق اعدامی ها در ایران از اقلیت های ملی می باشند.

ـ در اولین فرصت بعد از شروع بکار در ژنو، خانم مای ساتو ملاقات حضوری با نمایندگان حقوق بشری اقلیت های ملی ایران از جمله جمعیت حقوق بشر آذربایجان ـ ارک، ترتیب بدهد تا مستقیما در جریان نقض حقوق اقلیت های ملی ایران قرار بگیرد.

https://linktr.ee/archumanrights

جمعیت حقوق بشر آذربایجان ـ ارک ؛ ۱۲ ژوئیه  ۲۰۲۴


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر