۱۳۹۶ اسفند ۱۵, سه‌شنبه

گزارشی که درشورای حقوق بشر سازمان ملل به بحث گذاشته خواهد شد

بازداشتی ها درایران از جمله درمعرض خشونت جنسی هستند'
 بی بی سی، 5مارس2018 
در یک گزارش سازمان ملل متحد درباره ایران که دوشنبه منتشر شد آمده به نظر می رسد که بازداشتی ها در این کشور به صورتی سیستماتیک درمعرض شکنجه و آزار ازجمله خشونت جنسی قرار می گیرند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این گزارش همچنین رد دسترسی زندانیان به معالجات پزشکی را محکوم می کند.
در این گزارش آمده است: "گزارشهای مکرر دریافتی حاکی ازوجود یک الگوی فشار فیزیکی یا روانی بر زندانیان برای واداشتن آنها به اعتراف است، که بعضی از آنها از تلویزیون پخش می شود."
پیش نویس این گزارش را عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درامور ایران که ماه پیش در سن ۶۶ سالگی درگذشت تهیه کرده بود.
قرار است این گزارش هفته آینده درشورای حقوق بشر سازمان ملل به بحث گذاشته شود.
دیپلمات ها به خبرگزاری رویترز گفته اند که ایران سعی کرده بود جلو انتشار این گزارش را بگیرد.
خانم جهانگیر دراین گزارش در مورد سرکوب شدید کسانی که درطول اعتراضات اخیرا بازداشت شدند، عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.
درجریان اعتراضات ضدحکومتی در ده ها شهر ایران حدود ۲۵ نفر کشته وهزاران نفر دستگیر شدند. چند نفر از معترضان در زندان جان باختند که مقام های ایرانی علت آن را "خودکشی" اعلام کردند ادعایی که با تردید گسترده روبرو شد.
خانم جهانگیر درگزارش خود ازمقام های ایرانی خواست تحقیقات مستقلی درباره مرگ این بازداشت شدگان انجام دهد.
خانم عاصمه برخلاف درخواست هایش هرگز موفق به بازدید ازایران نشد اما در ماه های اخیر به یافته های سازمان "رهایی ازشکنجه" درمورد شکنجه گسترده در جریان بازجویی از بازداشتی ها درایران، برای گرفتن اطلاعات درباره آنها، خانواده و دوستانشان و واداشتن به اعتراف اشاره کرده بود.
درگزارش سازمان ملل به شیوه های شکنجه شامل تجاوز وسایر انواع خشونت جنسی، شوک الکتریکی و قطع عضو اشاره شده و از ایران خواسته شده است این روش ها را متوقف کند و مسببان را مجازات کند.
خانم جهانگیر گفت دولت ایران می تواند از "استفاده از فناوری های مدرن برای زیر نظر گرفتن بازداشتگاه ها را برای .... جلوگیری از شکنجه مد نظر قرار دهد."
او به خصوص درمورد منع دسترسی زندانیان وجدان، زندانیان سیاسی وحقوق بشر به خدمات پزشکی در زمان بیماری ابراز نگرانی کرد.
به علاوه او درمورد آمار بالای اعدام ها درایران ابراز نگرانی کرد.
علیرضا آوایی وزیر دادگستری ایران هفته پیش درشورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت که متمم های افزوده شده به قوانین مواد مخدر، که مبنای بسیاری از احکام اعدام است، به کاهش این نوع مجازات منجر شده است.
دبیر کل سازمان ملل در گزارش جداگانه ای گفته است که آمار اعدام ها سال پیش نزدیک به ۵۰۰ مورد بود.
خانم جهانگیر در گزارش خود همچنین به اجرای پنج مورد از ۱۹ حکم قطع عضو در سال گذشته اشاره کرده است.
او همچنین گفت که دولت در سه سال گذشته هفت میلیون آدرس اینترنتی را بسته و خبرنگاران وکاربران اینترنت را بازداشت کرده است.%

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر