۱۳۹۷ تیر ۱۴, پنجشنبه

فاجعه زیست محیطی رودخانه های ترکمنصحرا

 مسئول نابودی بزرگترین رودخانه شمال کشور، "گرگانرود" کیست؟
عامل مرگ دو رودخانه "گرگانرود و قاراسو" که زمانی پرآب ترین رودخانه های شمال کشور وشریان زندگی ترکمنصحرا محسوب می شد چیست؟ سدسازی، ورود فاضلاب های شهری، نبود نزولات آسمانی کدام یک بیشتر مقصر است؟
عامل مرگ دو رودخانه بزرگ ترکمن صحرا چیست؟
عامل مرگ دو رودخانه بزرگ استان گلستان که زمانی پرآب ترین رودخانه های شمال کشور وشریان زندگی ترکمن صحرا محسوب می شد چیست؟ سدسازی، ورود فاضلاب های شهری، نبود نزولات آسمانی کدام یک بیشتر مقصر است؟
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ترکمن های ایران،   اگرچه در دهه های گذشته و با هدایت فاضلاب های شهری و بعضا صنعتی به سمت رودخانه ها نخستین گام برای نابودی این آبراه های طبیعی برداشته شد اما در ادامه با احداث سدهای متعدد بر روی آنها، عملا شریان حیاتی رودخانه ها بریده شد.
 کاهش نزولات آسمانی و متعاقب آن خشکسالی ها درسالهای اخیر و درکنار آن گسترش بی رویه عرض و طول شهرها و رشد جمعیت شهرنشینی به واسطه توسعه بخش صنعت و مهاجرت روستاییان به شهرها، جملگی عاملی شدند تا چهره رودخانه های پیرامون شهرها از جمله شهر گنبدکاووس با ورود بیشتر فاضلابهای شهری به کلی تغییر نماید.
علاوه بر سیمای بسیار زشت و نازیبای این رودخانه ها که در ورودی شهر تاریخی و مرزی گنبدکاووس واقع اند وهر روز شهروندان وبعضا رانندگان خودروهای ترانزیتی آن را مشاهده میکنند، بوی تعفن ناشی از ورود فاضلابهای خانگی و شهری و افزایش بی رویه شمار حشرات و جوندگان موذی ساکنان اطراف این دو آبراه طبیعی را آزرده کرده است.
در سال ۱۳۴۹ نخستین سد با نام وشمگیر که اکنون درحوزه جغرافیایی شهرستان آق قلا واقع است با حجم مخزن ۹۶میلیون متر مکعب بر روی رودخانه گرگانرود احداث شد ودرسال۱۳۸۰سد گلستان با حجم مخزن ۸۶ میلیون مترمکعب و چند سال پس از آن سد بوستان نیز با حجم مخزن ۵۴ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه گرگانرود احداث شد که هردو درمناطق بالادست شهر گنبدکاووس قرار دارند.
  لینک مطلب  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر