۱۳۹۷ آذر ۲۹, پنجشنبه

بیانیه اعلام موجودیت شورای همبستگی تورکمن- ایران

اشاره: نیروهای جنبش برابری طلبانه ی ترکمنهای ایران طی بیانیه ای با عنوان «بیانیه اعلام موجودیت "شورای همبستگی تورکمن- ایران"»، اتحاد در راه مبارزه برای از بین بردن تبعیض در ایران برمبنای منشور جهانی حقوق بشر و پیمان های الحاقی آن را اعلام نمودند.

مردم آزادیخواه ایران!
ملت ستمدیده تورکمن!
چهار دهه غارت ،اختلاس، فساد و رشوه خواری، دستگیری های فله ای، سرکوب جنبش های مدنی ، ترور، شکنجه، سنگسار، اعدام زندانیان، تبعیض وناکارآمدی در مدیریت کشور،تخریب محیط زیست.....بخشی از کارنامه سیاه رژیم جمهوری اسلا می در ایران است.
اعمال ستم بر تمامی شهروندان ، افزون بر آن ستم مضاعف بر ملیتهای غیرفارس در ایران همچنان با شدتی بیش از پیش ادامه داشته ورژیم مانع اصلی در برابر هرگونه پیشرفت و تحول اجتماعی در ایران است.

ملت تورکمن یکی ازملل تشکیل دهنده ایران چند ملیتی می باشد که درطول حیات حاکمیت شوونیستی- مذهبی رژیم حاکم از تمامی حقوق ملی و نیز ابتدایی ترین حقوق شهروندی محروم گشته و در نتیجۀ گنوسیسم فرهنگی و زبانی به پرتگاه نیستی ملی رانده شده است. زبان ملی تورکمن غدغن و تدریس آن ممنوع میباشد. گنوسیسم فرهنگی درجهت نابودی کامل فرهنگ و زبان ما بیداد میکند. رژیم با تغییر نام شهرها و روستاها به فارسی، حتی حق انتخاب نام تورکمنی برای فرزندان خویش را از این ملت سلب کرده است.
تورکمنها با اینکه از لحاظ سیاسی و حقوقی رسما اتباع و شهروندان ایران بشمار میروند، لذا هیچگاه در اداره امور کشور دخالت داده نمی شوند. حتی نمایندگانی که با رأی مردم به مجلس اسلامی راه داده می شوند نیز ازهمان ابتدا با مانع شرط التزام به ولایت مطلقه فقیه مواجه میگردند و تعهد به اصل امامت شیعه نیز امری در مغایرت کامل با اصول بنیادین مذهب تسنن قرار دارد و پذیرش آن چیزی جز تغییر مذهب برای تورکمن ها نمی باشد.

تورکمن درتورکمنصحرا هیچگونه مالکیتی بر سرزمین خویش وحقی برای حفظ محیط زیست آن ندارد. اگر زمانی رضاشاه تمامی سرزمین تورکمن را غصب و ملت تورکمن را به بیگاری بر روی آن واداشته بود، و محمد رضاشاه نیز تمامی سرزمین تورکمن را ارثیه پدری خود تلقی کرده و اداره املاک پهلوی را بر سرنوشت آن حاکم گردانید، امروز این بنیاد علوی وابسته به ولی فقیه مطلقه رژیم اسلامی استکه خود را مالک مطلق تورکمنصحرا میداند!

کوچ و انتقال سیستماتیک غیر بومیها درمقیاس بزرگ، بویژه از سیستان به تورکمن صحرا و واگذاری بهترین اراضی و بکارگیری آنها در نیروهای امنیتی، نظامی و در ادارات دولتی منطقه جهت برهم زدن ترکیب جمعیت ملی منطقه به زیان تورکمن ها همچنان ادامه دارد. همزمان با آن سیاست اسکان و اختصاص وسیعترین مراتع به دامپروران غیربومی و کوچندگان فصلی وتبدیل آنها به نیروی ذخیره برای برپایی نفاق و جنگ مذهبی در آینده توسط حکومت اسلامی همچنان ادامه دارد.

علاوه بر غصب و غارت بهترین اراضی کشاورزی، رژیم بر منابع طبیعی تورکمن ها نیز دست اندازی می کند. منبع اصلی معیشت روستاییان کرانه دریای خزر در تمامی فصول صید و صیادی می باشد. صیادان تورکمن در تبعیضی آشکار با صیادان گیلان و مازندران قرار گرفته، ممنوعیت صید برای صیادان ما شدیدتر از بقیه می باشد که برای شکستن این ممنوعیت هر ساله چندین نفر از صیادان تورکمن از طرف نیروهای حراست و یگان ویژه دریا کشته و یا معلول میگردند.

منابع طبیعی، جنگل ها، وحوش، ثروتهای کانی و... تورکمن صحرا همانند سرزمینی اشغال شده و بیگانه، از طرف زمامداران جمهوری اسلامی و منصوبین به حکومت در یک کلام کاملأ غارت میشود. جنگل گلستان تورکمن صحرا نه تنها متوالیأ دچار طعمه حریقهای عمدی برای تصاحب زمینهای آن میگردد، بلکه بعنوان اصلیترین منبع مواد خام کارخانه نئوپان سازی نماینده ولی فقیه در منطقه یعنی آخوند نورمفیدی، غارت و به بیشه زاری تبدیل و حیات وحوش و نباتات کمیاب دارویی آن منقرض میگردد.
هزاران هکتار از تالابهای طبیعی سواحل دریای خزر برای پرورش میگو وماهی به مقامات بلندپایه دولتی وبه وابستگان غیر بومی رژیم جمهوری اسلامی واگذار شده ونسل آبزیان خزری ومحل اطراق میلیونها پرندۀ مهاجر دراین تالابها نابود میشود.

سد سازی بی رویه و غیرعلمی در قسمت علیای رودخانه های گرگان و اترک جهت آبیاری زمینهای غصبی بنیاد علوی و دیگر بنیادهای متعدد رژیم و مقامات بلند پایه دولتی و امنیتی، قسمت سفلای این دو رودخانه را خشک و علاوه بر رسانیدن خسارات بزرگ به دامپروران و کشاورزان تورکمن به از بین رفتن برکه های بزرگی چون "آلما گول"،"آجی گول"، "آلا گول" منجر شده و دیگر دلتایی بنام این دو رودخانه در مصب آنها به دریای خزر که محل تخم ریزی میلیونها میلیون ماهی بوده است، وجود ندارد. در یک کلام رژیم اکوسیستم تورکمن صحرا را بتدریج نابود می کند.

هموطنان گرامی
جنبش اعتراضی دیماه سال1396 علیه رژیم جمهوری اسلامی نقطه عطفی در تاریخ تحولات اجتماعی چهار دههی اخیر ایران میباشد.هم اکنون حرکت اکثریت اجزای این جنبشهای مدنی واز آن جمله جنبش برابری طلبانه اتنیکها درایران رو به پیش وبا سازماندهی اعتراضات مستمر،فزاینده ،پویا و فراگیر وارد فاز نوینی از مبارزه شده اند. دارد
بدون تردید پیوند مطالبات جنبش برابری طلبی اتنیکها با مطالبات زنان، دانشجویان، آموزگاران، کارگران، پرستاران، تهیدستان و مالباختگان ، بازنشستگان و دیگر اقشار اجتماعی می تواند نقش مهمی در اعتلای کیفیت تحولات اجتماعی آینده کشورمان ایران ایفا نماید، و از این منظر است که نیروهای مخالف رژیم اسلامی ایران در مسیر تشکیل اتحادهای وسیع تر و کسب حمایت های جهانی و بین المللی حرکت می کنند.

دراین بین تشکل های سیاسی منسوب به اتنیک های ایرانی از آن جمله تورکمنها نیز به نوبه خویش فعال می باشند و به منظور استحکام پیوندهای داخلی وحضور پر رنگ درجنبش آزادی طلبانه مردمان ایران تصمیم به ایجاد تشکلی با عنوان «شورای همبستگی تورکمن» - ایران گرفتند تا از این طریق خواست های بنیادی جنبش ملی-دمکراتیک تورکمن را با مشارکت در اتحادها و ائتلاف های وسیع و دمکراتیک مطرح نموده و انعکاس دهند.
ما امیدواریم این اقدام مورد حمایت و پشتیبانی سایر فعا لین مدنی و سیاسی، بویژ تورکمنهای ایرانی واقع شود.

1- سازمان(کانون) فرهنگی و سیاسی خلق تورکمن
2- مرکز مطالعات تورکمن
3- حرکت ملی و دموکراتیک تورکمن
4-جمعی از فعالین سیاسی و مدنی تورکمن

پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر