۱۴۰۰ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

گرامی باد روزجهانی کودک در روز اول ماه ژوئن -11خرداد

اعلامه کمیته زنان سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن‌صحرا

روزجهانی کودک یکی از روزهای مهم زندگی برای همه ی جوامع بشری است. آن ها نسل آینده والدین ، خانواده و جامعه ی خود هستند.

 بنابراین پدر و مادر ، اعضای خانواده و جوامع محل سکونت کودکان وظیفه دارند در فکر تربیت ، رشد و پیشرفت نسل آینده خود باشند.

 البته درهر جامعه ای والدین و اولیای امور در راه بزرگ کردن ، سلامتی و تربیت کودکان بطور سنتی تلاشهایی را شبانه روز و خستگی نا پذیر انجام می دهند. و درانجام اینکار اعضای خانواده و اطرافیان نیز خود را موظف می دادنند حدالامکان به پدر و مادرها کمک کنند.

ولی به حد کافی دقت باید کرد که ما درسده ی بیست و یکم و درعصر گلوبالیزاسیون( جهانی شدن) بسر می بریم. بنابراین در رابطه با آینده و تربیت کودکان واعضای نسل بعدی خود وجامعه مان نیز نمی توانیم به الزامات "به روز شدن" درپاسخ به مطالبات زمان بی توجه باشیم.  

 

 یکی از مشکلات بزرگ خانواده های مهاجری که کودک خردسال دارند، رسیدگی به امورات پرهیز ناپذیری در رابطه با بچه شان است. آنها در اردوگاه های پناهندگان، معمولن خواهان کمک می شوند، و دیگر مهاجران نیز به آن خانواده ها کمک می کنند.  

 درجوامع پیشرفته در راه فراهم کردن امکانات ضروری، سرمایه گذاریهای هنگفتی صورت گرفته و اماکن مناسب و کارشناسان متعددی برای هر مرحله رشد و تحصیل کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است. با اینحال مرحله اول مهاجرت که "مرحله آداپتاسیون" گفته می شود، والدین را با سختی ها و دشواریهای عدیده ای مواجه می نماید. برای گذر موفقیت آمیز این مرحله استفاد از کارشناسان و معلمان که با مراجعه و گفتگو آغاز می شود پرهیزناپذیر است.

 

 کمیته زنان سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن‌صحرا، این روز مبارک و پراهمیت را به همه ی افراد جامعه، بویژه به پدران و مادران تبریک گفته ، برای آنها در امر تربیت وشکوفا نمودن استعدادهای کودکان شان آرزوی موفقیت های روزافزون می نماید. 

*- در زیر نوشته ی فرزانه ای بمناسبت روزجهانی کودک امسال

 

کمیته زنان سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن‌صحرا

11خرداد 1400 - اول ماه ژوئن 2021

 

دراسترس ومشغولیات روزمره بچه‌ها را فراموش نکنیم!

بسیاری از سرگرمی های مدرن، کودکان ما را ازجمع وخانواده جدا وبه مصرف‌کنندگان منفعل وغیرخلاق تنزل می‌دهد. شعر و داستان‌خوانی برای کودکان وپرسش‌‌کردن راجع به محتوی خوانده ها ویا درخواست از کودکان در بازخوانی خوانده‌ها وحتی تشویق آنها به سرودن شعر وگفتن داستان، در رشد فکری، گسترش توان تخیل ورسائی بیان کودک نقشی سازنده دارد وکودکان را از مصرف کننده‌منفعل به آفریندگان فعال تبدیل می کند.

ادبیات كودكان شامل قصه، شعر، نمایش، افسانه وداستان تلاشی برای رشد همه جانبه کودک، با زبان وشیوه‌ای مناسب ودرخور فهم آنهاست.

ادبیات، كودكان را درهمه‌ی عرصه‌های زندگی رشد و پرورش می‌دهد وباعث مسرت خاطر، وسعت تخیل و قوت تصور او می شود و نیز نیروی ابتكار و ابداع به او می بخشد. داستان‌ها و اشعار اثری ژرف در تفكر و روحیه‌ی کودکان می‌گذارد و ایشان را برای معاشرت با دیگران و در درك و فهم زندگی و مشكلات آنان یاری می كند.

ادبیات كودك، به ویژه در زمینه های زبان‌آموزی وآموختن كلمات تازه به كودكان، نقش قاطعی دارد. هدف ادبیات كودكان را شاید بتوان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

كمك به پرورش قدرت بیان و عواطف و افكار

تقویت و پرورش نیروی تخیل

تحریك توان ابتكار و ابداع

ایجاد عشق و علاقه به ادبیات

رشد اعتماد به نفس

علاقه‌مند ساختن به جامعه، مردم، آزادی و عدالت

ارضای کنجکاوی و نیازهای عاطفی

آماده ساختن برای دریافت پیام های اخلاقی و انسانی

پایه ریزی شهروندی خوب و روادار بودن

همدلی و درک احساس و فهم تجربهٔ حسی دیگران

هم‌احساسی و درک رنج حیوانات و مهرورزیدن به آنها

شناخت و مهرورزیدن به طبیعت و تلاش در پاکیزگی آن

برای کودکانمان شعر بخوانیم

گاه در زندگی باید از میان موانع، امکانات واز میان غم‌ها، شادی را شکار کرد. بیائید از محدویت‌های رعایت قرنطینه و فاصله اجتماعی به نفع کودکانمان استفاده کنیم. برای آنها شعر بخوانیم. هم سرگرم می شوند و هم قدرت بیان، زبان، زیبائی شناسی و دنیای خیال پردازی آنها بهبود وگسترش می یابد.

من برگزیده ای از شعرها وترانه های کودکان همه دوران تاریخ ایران درپنج کتاب گردآوری کردم وآنها را به کودکان و پدر و مادرها دراین شرایط سخت پیشکش می کنم.

گلچین ترانه و شعر کودک، جلد نخست: فولکلور

گلچین ترانه و شعر کودک، جلد دوم: از آغاز تا انقلاب مشروطیت

گلچین ترانه و شعر کودک، جلد سوم: از انقلاب مشروطیت تا ١٣۴۰

گلچین ترانه و شعر کودک، جلد چهارم: از ١٣۴۰ تا ١٣۵۷

گلچین ترانه و شعر کودک، جلد پنجم: از ١٣۵۷ تا امروز

پیوند پی.دی.اف. کتابها در زیر می‌آید (کانال تلگرام). آنرا برای فرزندان خود بخوانید وازآنها بخواهید تا برای شما بخوانند و حفظ کنند. حفظ کردن شعر بهترین تمرین برای تقویت حافظه وگسترش واژه فعال کودکان و بهبود قدرت بیان آنهاست.

https://t.me/AhadGhorbaniDehnari/1643

احد قربانی دهناری ، ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۳۰ مه ۲۰۲۱       

 *-برگرفته از سایت ایران گلوبال

https://iranglobal.info/node/86914

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر