۱۴۰۳ شهریور ۲۶, دوشنبه

بیانیه بمناسبت دومین سالگرد جنبش انقلابی زن زندگی آزادی

 بیانیه مرکز زنان تورک ایران به مناسبت دومین سالگرد جنبش “زن زندگی آزادی

امروز در دومین سالگرد جنبش زن زندگی آزادی دیگر نه تنها براکثر شهروندان ایران بلکه برشهروندان جهان نیز عیان گشته است که رژیم اسلامی در ایران رژیمی است که چون ببرکاغذی در مقابل مشکلات وتحریم ها و تهدیدهای داخلی و خارجی ازفرط عجز و ناتوانی زوزه میکشد , اما برای نمایش ” قدرت ” و کسب مشروعیت از قشر کنسرواتیو  و عقب مانده فرهنگی درجامعه از همان روز اول تاسیس خود سرکوب زنان و ” امر به معروف و نهی از منکر” را چون ماشین کشتار و تهدید به راه انداخته است. در طول بیش از چهار دهه رژیم ایران تنها با سیاست ” شل و سفت” کردن همین سیاست سرکوب را پیش برده است و در واقع کسی این رژیم اسلامی را بدون حجاب و پوشش اجباری بر زنان نمیتواند تصور کند.
آری, در نهایت بی کفایتی و درماندگی , رژیم ایران در تاریخ ۱۶ سپتامبربا آلوده کردن دستان خونین خود به خون یک دختر بیگناه که ازشهر سقز از استان کردستان ( پیرامون) برای گردش و دیدار اقوام به پایتخت رفته بود , بار دیگر اعتراف کرد که بقای رژیم درمانده و سرکوبگر ایران ازتار مو و لباس زنان این کشور آویزان است .
در قتل دولتی مهسا ( ژینا ) امینی به وضوح شاهد آن شدیم که آن جنبشی که زنان راه انداختند و موهای خود راکه رژیم شیشه عمر خود را در آن بافته است قیچی کردند , چه هراسی به لانه این موریانه های ناتوان انداختند که آنها را تا پرتگاهها سقوط پیش برد .

درسیمای زنان همچنین اقشار ستم دیده دیگر جامعه از ملتهای به حاشیه رانده شده و باز مانده از حقوق فرهنگی و اجتمایی و اقتصادی، ستمدیدگان مذهبی و ناباوران به ادیان آسمانی، دیگر جنسیت هایی که جایی در تعریف این حکومت از گرایش های جنسی خود برای خود نمیبینند, قربانیان فقر و شکاف عمیق طبقاتی و … و صد البته نسل نو که شیوه تفکر و زندگی اش در قالب تنگ احکام این رژیم نمیگنجد نیز به عصیان و فریاد آمدند.

فریاد زنان در مدت کوتاهی افکار عمومی جهانیان و وجدان انسانیت را درقالب هنرمندان و نویسندگان و حتا شخصیت های سیاسی در دولتها و پارلمانهای دنیا نیز به لرزه در آورد . زنان نامدار و سرشناس در سراسر جهان با قیچی کردن سمبولیک موی خود اتحاد خود را با زنان جسور و هوشیار ایران نشان دادند.
درمیان جانباختگان , نمایندگان زن از ملتهای به حاشیه رانده شده , یعنی محروم از حقوق فرهنگی و ملی به روشنی در خط مقدم بودند. از زنان تورک تنها کافی است از حدس نجفی نام ببریم که چند روز بعد از قتل ژینا با گذاشتن پیامی که حاوی مطالب تکاندهنده ای بود که ” میروم به این امید که بتوانم فردا بگویم من هم با سرو جانم در این جنبش رهایی کننده نقش داشتم ” به استقبال ۶ گلوله رفت که جانش را از صورت تا پیکر نحیف اش هدف قرار داد. اسرا پناهی دانش آموزی که در سنین کودکی در مدرسه ای در شهر اردبیل مورد هجوم و ضرب و شتم قرار گرفت و جان باخت .
از ۷ پزشک جان باخته در این جنبش سه تن آنها زنان تورک تباربودند : آیدا رستمی ساکن گرگان, پریسا بهمنی ساکن زنجان و آیلار حقی ساکن تبریز . یک زوج پزشک ,حمید و فرزانه قره‌حسنلو, نیز به جرم کمک های اولیه پزشکی و درمانی به مجروحان در جنبش با اتهام های واهی هم اکنون در زندان به سر میبرند . در روز ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲ بامداد حدود ۱۰ نفر از نیروهای اطلاعات به خانه شخصی حمید و فرزانه قره‌حسنلو هجوم برده، او و همسرش را دستگیر و سپس آنها را به زندان منتقل می‌کنند.شاکی پروندهٔ زوج قره‌حسنلو وزارت اطلاعات است. دکتر قره‌حسنلو که پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراضات در کرج، به همراه فرزانه قره‌حسنلو، همسرش، با ضرب و شتم شدید مقابل چشمان کودک خردسال خود بازداشت شد، یکی از افرادی است که در پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان دادگاهی شده‌اند. پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه، به جرم مشارکت در کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان برای حمید قره‌حسنلو حکم اعدام صادر شد. او در مدت بازداشت به وکیل خود دسترسی نداشت و در جلسهٔ دادگاه هم قاضی و وکیل تسخیری سعی داشتند با ایجاد فضای تهدید و ارعاب قره‌حسنلو و همسرش را وادار به پذیرش اتهام مشارکت در قتل روح‌الله عجمیان کنند. کوثر افتخاری نیز از داد خواهانی است با تبار تو رک که به گفته خود او در مصاحبه ای ” مامور سرکوب توی چشم ام نگاه کرد و مستقیما به چشمم زد “. کوثر امروز با یک چشمی که برایش مانده است راهش را ادامه میدهد و این تصمیم اش را در مصاحبه به تورکی یعنی زبان مادری اش با خانوم ژاله تبریزی مدیر جمیعت حقوق بشر ارک آذربایجان بیان میکند .

نام بردن از تمام مجروحان و جان باختگان و ستم دیدگان در این نزدیک نیم قرن خشونت و بربریت دراین بیانیه نمیگنجد.
ما در مرکز زنان تورک ایران بسیار افتخار داریم که به عنوان بخشی از ایران کثیرلمله , با پراکندگی جمعیتی از پایتخت تا سراسر ایران که همه جا آنها را مییابد , در این یا آن حزب یا سازمان و گروه یا به شکل افراد مستقل به این جنبش مردمی پیوستیم و می پیوندیم .

پایدار و مستحکم باد اتحاد ملل ایران در مبارزه با رژیم جمهوری اسلامی در ایران

زند ه باد پیوند خواهری زنان از ملل مختلف درایران در مبارزه علیه آپارتاید جنسیتی و سرکوب آزادی خواهان در ایران

مرکز زنان ترک – ایران
۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر