۱۴۰۰ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

چین متهم به نسل کشی اقلیت اویغور دراستان سین کیانگ است

شرکتهای آلمانی به «سوء‌‌استفاده» ازکار اجباری اویغورهای چین متهم شدند

یک سازمان غیردولتی آلمانی روز دوشنبه ازطرح شکایتی دراین کشور علیه چند شرکت ازجمله «لیدل»، «الدی»، «سی اند ای» و«هوگو باس» خبرداد وآنها را متهم به سوء‌استفاده ازکار اجباری اقلیت مسلمان اویغور درچین کرد.

مرکز اروپایی حقوق بشر (ECCHR) که یک سازمان غیردولتی مستقر دربرلین است، اعلام کرد که این شکایت به دلیل مشارکت این شرکت‌ها در«جنایت علیه بشریت» طرح شده است.

این انجمن، شرکت‌های آلمانی را متهم کرده که «به طور مستقیم یا غیرمستقیم ازکار اجباری اقلیت اویغور دراستان سین کیانگ چین سود برده ودربهره کشی ازآنها مشارکت داشته‌اند».

پکن تاکنون بارها ازسوی کشورهای غربی متهم شده که اعضای جامعۀ عمدتاً مسلمان وترک زبان اویغور درغرب چین را دراردوگاه‌های بزرگ کار محبوس کرده است.

بسیاری ازکارخانه‌های چین به ویژه کارخانه‌های تولید پوشاک دراین منطقه قرار دارند وبه گفته کنشگران اجتماعی وحقوق بشر ازسوی شرکت‌های چند ملیتی حمایت می‌شوند.

اگرچه این سازمان غیردولتی می‌گوید به دست آوردن شواهد ملموس دربارۀ سوء‌استفاده از نیروی کار اجباری توسط شرکت ‌های آلمانی متهم شده دشوار است، اما به گفتۀ مریم ساگه‌-ماس، وکیل ومدیر انجمن «این پرسش را مطرح است که آیا حفظ روابط تجاری راهی برای کمک وتشویق این جنایات نیست؟».

به گفته او شرکتهایی که ازآنها دراین شکایت نام برده شده، تنها نمونه‌هایی هستند که «یک مشکل بسیار بزرگتر وسیستماتیک را نشان می‌دهند».

واکنش شرکت‌ها

شرکت‌های آلمانی اتهامات طرح شده ازسوی این سازمان غیردولتی را رد کرده‌اند. دربیانیه‌ای که از سوی «سی اند ای» برای خبرگزاری فرانسه فرستاده شد، این شرکت تاکید کرده است که «کار اجباری را در زنجیره تولید محصولاتش تحمل نخواهد کرد».

شرکت «الدی» نیز ادعا کرد که «برای همکاری با شرکایش استانداردهای الزام‌آوری را طراحی کرده تا از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری شود».

«هوگو باس» نیز اعلام کرد که «ازچند ماه پیش ازتامین کنندگان خود خواسته است تا درباره اتهامات وارد شده تحقیق وتأیید کنند که زنجیره تامین و تولید کالاهای این شرکت مطابق با معیارهای حقوق بشر انجام می‌شود و به این موضوع اولویت داده شده است».

پیش ازاین درماه آوریل نیز شکایت مشابهی درفرانسه ازسوی انجمن ضدفساد شرپا (Sherpa) علیه چهار شرکت پوشاک چندملیتی ازجمله «یونی‌کلو» و«زارا» ثبت شد وبا این کار، تحقیقات گسترده‌ای ازسوی مرکز«جنایات علیه بشریت» دادستانی ملی مبارزه با تروریسم آغاز شد.

ایالات متحده چین را متهم به نسل کشی اقلیت اویغور دراستان سین کیانگ کرده است؛ جایی که کارشناسان تخمین می‌زنند بیش ازیک میلیون نفر زندانی باشند.

پکن اتهام نسل کشی را رد واردوگاه‌ها را مراکز آموزش حرفه‌ای توصیف می‌کند؛ ادعایی که ازسوی اویغورها رد شده است. اویغورها می‌گویند که دراین اردوگاهها آنها را مجبور می‌کنند که سنت‌های مذهبی خود را ترک کنند.

منبع: یورو نیوز ، برگرفته ازسایت ایران گلوبال، بخش اخبار منتخب 

https://iranglobal.info/node/89088

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر