۱۴۰۰ شهریور ۱۸, پنجشنبه

وضعیت حقوق بشر درایران از ۱۱ژوئن ۲۰۲۰ تا ۱۰ژوئن ۲۰۲۱

گزارش جدید دبیر کل سازمان ملل ازنقض گسترده ی حقوق بشر درایران

وضعیت حقوق بشر درایران، درمحدوده زمانی ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱

روز چهارشنبه 8سپتامبر 2021 ، گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به هفتاد و ششمین مجمع عمومی این سازمان در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران (محدوده زمانی ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ تا ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱) منتشر شد. این گزارش که به موجب قطعنامه پیشین مجمع عمومی تهیه شده است حاوی اطلاعاتی در مورد الگوها و روندهای مربوط به آن، پیشرفت های حاصل از اجرای قطعنامه ۷۵/۱۹۱ وتوصیه هایی برای بهبود اجرای قطعنامه های پیشین است. دبیرکل سازمان ملل در این گزارش ضمن واکنش به صدور احکام اعدام، بازداشت‌های خودسرانه شهروندان معترض وفعالین حقوق بشر و وکلا درخصوص انتساب اتهام قتل به معترضان بازداشتی به منظور توجیه صدور احکام اعدام ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش که به موجب قطعنامه ۷۵/۱۹۱ مجمع عمومی و توسط دبیرکل تهیه و روز چهارشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۰ در دسترس عموم قرار گرفته است، گزارشی دوره‌ای وحاوی اطلاعاتی درخصوص الگوها و روندهای مرتبط با این قطعنامه و پیشرفت‌های حاصل از آن ویا توصیه‌هایی برای بهبود اجرای آن است.

دراین گزارش نسبت به تداوم صدور احکام اعدام برای اتهماتی همچون اتهامات مرتبط با مواد مخدر، اقدام علیه امنیت ملی و افساد فی الارض وهمچنین صدور حکم اعدام برای کودک مجرمان واکنش نشان داده شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تعداد بالای مجازات اعدام و گنجانده شدن این مجازات درقوانین کشور درخصوص اتهامات مختلف وعدم ارائه آمار رسمی از سوی دولت را نگران کننده خواند.

درادامه این گزارش به صدور احکام اعدام درخصوص بازداشت شدگان اعتراضات سراسری همچون امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی وعباس محمدی و اجرای احکام اعدام نوید افکاری، مصطفی صالحی روح الله زم پرداخته شده ودبیر کل سازمان ملل نسبت به انتساب اتهام قتل به معترضان بازداشتی برای توجیه صدور احکام اعدام ابزار نگرانی کرده است.

دربخشی ازاین گزارش با اشاره به نبود آمار دقیقی ازتعداد کشته‌شدگان در دوران بازداشت آن را نتیجه شکنجه، عدم رسیدگی پزشکی ویا تلفیقی ازهردو خوانده است. همچنین شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران ونبود امکانات بهداشتی لازم برای جلوگیری از آن را موجب مرگ شماری از زندانیان در زندان‌هایی چون زاهدان و اردبیل خواند.

دبیرکل سازمان ملل متحد دربخشی از این گزارش به تبعید شماری از زندانیان زن سیاسی به زندان قرچک ورامین که پیشتر یک مرغداری صنعتی بوده وفاقد امکانات و زیرساخت‌های مطابق با استانداردهای بین‌المللی است، تشاره کرده وهمچنین وضعیت زندانیان محبوس در زندان تهران بزرگ را نگران کننده توصیف کرد. زندانیانی که حتی باید آب آشامیدنی خود را خریداری کنند.

دربخش‌هایی از این گزارش همچنین به تداوم آزار شهروندان بهائی، بازداشت وصدور حکم برای وکلا و فعالین مدنی ونقض حدود زنان و دختران پرداخته شده است.  

  اخبار روز، ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ -9سپتامبر 2021 ،   لينک کوتاه https://akhbar-rooz.com/?p=125496 

https://www.akhbar-rooz.com/97625/1399/09/27/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر