۱۴۰۱ آذر ۲۳, چهارشنبه

نامه جمعی برای اعدام‌ها واحکام غیرعادلانه به کمیته حقیقت‌یاب

نامه جمعی از استادان ایرانی دانشگاه‌های جهان به جاوید رحمان وکمیته حقیقت‌یاب

اعدام‌ها واحکام غیرعادلانه دادگاه‌ها باید متوقف شوند

خطاب به آقای رحمان جاوید گزارشگر ویژه حقوق بشر
وکمیته حقیقت یاب کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل:  

اعدام‌ها ودیگر احکام غیرعادلانه دادگاه‌های غیرقانونی باید متوقف شوند

خبرهای منتشر شده درباره احکام دادگاه‌ها علیه دستگیر شدگان اعتراضات هفته‌های اخیر که شمار بزرگی از آنها را دختران وپسران دانشجو و سایر جوانان تشکیل می‌دهند بسیار نگران کننده‌اند. رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نیز از صدور احکام محاربه و اجرای آن در روزهای آینده برای تعدادی ازآنها خبر داده است. این نگرانی‌ها همچنین شامل چگونگی بازداشت‌ها، شرایط بازداشتگاه‌ها و بازجویی‌ها و نیز سازوکار غیرشفاف وغیرعادلانه محاکمه کسانی می‌شود که به اتهام شرکت درجنبش “زن، زندگی، آزادی” و اعتراض علنی به شرایط زندگی دشوار، تبعیض‌ها، سرکوب، محرومیت‌ها و محدودیت‌های پرشماری که جامعه ایران از آنها رنج می‌برد، دستگیر و زندانی شده‌اند.

فقدان دادرسی عادلانه و شفاف در قوه قضاییه، بی توجهی آشکار به حقوق شهروندان وبی‌طرف نبودن قضات رسیدگی کننده سبب می‌شوند که احکام صادره ناقض حقوق بشر باشند. بخشی ازافراد در دادگاه‌های انقلاب محاکمه شده و می‌شوند که فاقد وجاهت قانونی وسازوکارهای قضایی منطبق بر هنجارهای شناخته شده حقوقی هستند. دستگیر شدگان همچنین از حق داشتن وکیل مستقل محروم‌اند وگاه محتوای پرونده آنها هم در دسترس کسی قرار نمی‌‌گیرد. اظهارات برخی مسئولین قضایی، امنیتی، نظامی ویا سیاسی نشان می‌دهند که دستگاه قضایی پیش از آنکه دغدغه اجرای قانون، عدالت و احترام به حقوق شهروندان را داشته باشد درپی ایجاد ترس و وحشت و“دادن درس عبرت” به کسانی است که به اصل و شیوه‌های حکمرانی در جمهوری اسلامی و نبودن آزادی اعتراض دارند. بدین گونه دادگاه‌های حکومت اسلامی حق حیات تعدادی از هموطنان‌مان را ظالمانه وجه‌المصالحه‌ی قدرت حاکم قرار می‌دهند.

در درون دانشگاه‌ها نیز اذیت وآزار ومجازات‌های بدون محاکمه وخودسرانه دانشجویان و استادان به گونه‌ای چشمگیر افزایش یافته است. کمیته‌های انضباطی با همکاری حراست ودیگر نیروهای امنیتی تصمیم به اخراج موقت یا دایم دانشجویان ویا ممنوعیت ورود آنها به دانشگاه‌ها را می‌گیرند. ما یکبار دیگر یادآوری می‌کنیم که دخالت نیروهای امنیتی و نظامی از حراست و پلیس گرفته تا لباس شخصی‌های مسلح درمحیط آکادمیک براساس اعلامیه کنفرانس جهانی یونسکو در سال ۱۹۹۷ ممنوع است. استقلال علمی دانشگاه و آزادی آکادمیک که شرط اصلی فعالیت‌های دانشگاهی به شمار می‌رود به معنای آن است که استادان و دانشجویان درتدریس ویادگیری و بیان نظرات خود و حتی اعتراض آزادند.

ما یادآوری می‌کنیم که جنبش‌های اعتراضی که ازاواخر شهریور آغاز شده است ودرجریان آن تا کنون بیش از ۴۶۰ نفر کشته وهزاران نفر مجروح و دستگیر شده‌اند ازجمله اعتراض به خودسریها، تبعیض‌ها، زورگویی، بیقانونی‌ها وشیوه کار غیرقابل قبول نهادهای رسمی مانند قوه قضائیه، دستگاه‌های نظامی وامنیتی و زیر پا گذاشتن نظام مند بدیهی ترین اصول انسانی توسط حکمرانان جمهوری اسلامی است.

خواست فوری ما این است که:
- احکام اعدام ظالمانه وغیر قابل توجیه دستگیر شدگان لغو شوند.
- اشکال گوناگون شکنجه، آزار واعتراف‌گیری‌های غیرانسانی دستگیرشدگان دربازداشتگاه‌های موقت وزندان‌ها متوقف شود.
- گروه مستقل غیردولتی حقیقت‌یاب برای بررسی بی طرفانه شرایط زندانیان وازجمله موضوع شکنجه، تجاوز‌ها واذیت وآزار جنسی در زندان‌ها تشکیل شود.
- روندهای قضایی محاکمه دستگیر شدگان شفاف وعلنی باشد وآنها بتوانند ازهمه حقوق انسانی برای دفاع ازخود ازجمله انتخاب آزادانه وکیل مدافع برخوردار باشند.
- کمیته حقیقت‌یاب کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بلافاصله موضوع بررسی محاکمات دستگیر شدگان وبویژه احکام اعدام را در دستور کار خود قرار دهد. 
 ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲

https://www.iran-emrooz.net/index.php/news1/more/104770/

ا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر